Filtr Google – co to jest?

Nie każdy użytkownik wyszukiwarki Google zdaje sobie sprawę z jej mechanizmów działania. Często przekonują się o tym w dość bolesny sposób osoby, które samodzielnie prowadzą działania e-marketingowe w ramach SEO, czyli pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej. Jednym z problemów jest filtr Google – czym on jest?

 

Filtrem Google nazywa się karę, która jest nakładana na strony internetowe przez wyszukiwarkę Google, a przejawia się ona zmiejszoną widocznością strony w wynikach wyszukiwania  - polega on na obniżeniu pozycji strony przez Google za użycie mechanizmów, które są niezgodne z regulaminem wyszukiwarki np. niskiej jakości treści, wykorzystywanie systemów wymiany linków, czy też niskiej jakości odnośniki prowadzące do witryny.

 

Rodzaje filtrów Google

Filtry Google można podzielić na dwa rodzaje zależnie od tego, w jaki sposób zostały one nałożone na daną stronę internetową:

  • filtr Google algorytmiczny – jest to kara nakładana automatycznie przez algorytmy wyszukiwarki Google na podstawie prowadzonych przez nich analiz, zazwyczaj w takim przypadku nie ma powiadamienia w Google Webmaster Tools (Search Console), zwykle jego przyczyną jest zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych w treści na stronie (w treści witryny i meta tagach), a także powielanie treści na stronie internetowej, czyli tak zwany duplicate content (np. pobieranie treści z zewnętrznych witryn, w tym także identyczne opisy producenta u wielu dystrybutorów) oraz niskiej jakości odnośniki prowadzące do strony internetowej, w tym linkowanie wyłącznie z wykorzystaniem fraz (EM).

    Poniżej przykładowy wykres widoczności witryny wskazujący na filtr algorytmiczny:


Wykres widoczności witryny w semstorm
Wykres: semstorm.com

  • filtr Google ręczny – jest on nakładany na stronę internetową ręcznie przez pracowników Google, wtedy właściciel strony może sprawdzić informacje o filtrze na swoim koncie Google, przeważnie nakładany jest on na strony z nienaturalnymi linkami.


Google działania ręczne wobec witryny

 

Również rodzaje filtrów można podzielić na dopasowania w całej witrynie i dopasowania częściowe zależnie od tego, jaki jest zakres kary:

  • filtr częściowy – można mówić o nim wtedy, gdy zostanie on nałożony tylko na wybrane frazy dotyczące danej strony internetowej, dlatego też pozycja strony spada tylko na te frazy

Dopasowanie częściowe w witrynie

  • filtr całościowy (dopasowanie w całej witrynie, czysty spam) – dotyczy on obniżenia pozycji dla wszystkich haseł dotyczących danej strony internetowej

 Dopasowanie w całej witrynie, czysty spam - Google Webmaster Tools (Search Console)

 

Jedną z możliwości na wyjście z filtra Google jest zmiana strony, w szczególności jej treści, sposobu funkcjonowania (np. usunięcie systemów wymiany linków, "załatanie" dziur na stronie internetowej) oraz prowadzących do niej odnośników. Każdy filtr Google musi być indywidualnie analizowany gdyż nie ma jednej, uniwersalnej metody na wycofanie ręcznie podjętych działań.

Po podjęciu działań mających na celu poprawę jakości witryny zgodnie ze wskazówkami dla webmasterów, należy zgłosić prośbę o ponowne rozpatrzenie.

W zależności trafności zdiagnozowania problemu i skuteczności podjętych działań, prośba o ponowne rozpatrzenie może zostać rozpatrzona pozytywnie

 

 

 

lub też negatywnie i należy ponownie podjąć kroki mające na celu poprawienie jakości witryny.

Prośba odrzucona z powodu dalszego występowania nienaturalnych linków:

 

Prośba odrzucona z uwagi na czysty spam

 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat filtrów Google albo podejrzewasz, że został on założony na twoją stronę internetową, w takim przypadku zapraszamy do skontaktowania się z naszą agencją Internetica – mamy w tym doświadczenie, dlatego też zajmiemy się dla ciebie wszystkim co wiązane jest z filtrami Google.